torstai 4. lokakuuta 2012

Luottamus

Pettymys on tunne joka on tullut vähän turhankin tutuksi.
Olen pettynyt ihmisiin, vanhempiini, ystäviini, sisaruksiini, miehiin, viranomaisiin.
Mutta myös itseeni. Ja monesti.
Olen pettynyt asioihin.
Olen odottanut kovasti jotain, joka ei sitten tapahdukkaan.
Olen pettynyt tyhjiin lupauksiin. Jotain on luvattu, sitten kuitenkin lupaus petetty.
Ja sitten on ihan kirjaimellisesti petetty.
Minua on petetty ja minä olen pettänyt.

Miten voi olla luotettava, pettämätön ystävä, kumppani. Se luotettu henkilö,
jos koskaan ei ole opetettu sen arvoa.
Jos koskaan ei itse ole saanut kokea sitä, kuinka tärkeää on että on joku johon voi luottaa,
joku joka ei petä eikä tuota pettymyksiä, ainakaan tietentahtoen.
Jos sinulle annetut lupaukset on koko elämäsi ajan aina vain kerta toisensa jälkeen rikottu,
kuinka voit itse osata olla muiden luottamuksen arvoinen?
Jos aina on tuotettu pettymys, vain sen takia että itse pääsee helpommalla,
ei ole opetettu uhraamaan palaa itsestään muiden eteen.
Olen oppinut, vasta parin viimevuoden aikana yrittämään olla luotettava.
Kun antaa myös saa takaisin. Ja joskus vain antaminenkin riittää.
Jos lupaan jotain, sen myös pidän. Maksoi mitä maksoi.
Siihen nykyään pyrin. Aina se ei onnistu, mutta yritän. Riittääkö se?

Monta kertaa olen itse tähän asiaan liittyen tehnyt virheitä. En ole pitänyt lupauksiani.
Vielä useamman kerran olen kuitenkin miettinyt, että kuinka tärkeää se
että minä sen yhden pienen lupauksen pitäisin, voi jollekkin tietylle ihmiselle olla.
Silti, vaikka monta kertaa olen pettymystä tuntenut, haluaisin luottaa.
Uskon vakaasti siihen, että vaikka kuinka monta kertaa elämän aikana,
vain sen takia että johonkin ihmiseen luottaa, tulee isketyksi maahan ja matto vedettyä jalkojen alta,
on silti parempi uskoa, luottaa, kuin epäillä ja olla uskaltamatta luottaa kehenkään.
Joku päivä, se luottamus palkitaan, ja se on kaikkien niiden pettymysten arvoista.
Joku päivä, se kehen luotat, ei vedäkkään mattoa jalkojen alta, vaan on sen luottamuksen arvoinen.
Uskon, että ne ketkä luottavat, rakentavat parempaa maailmaa. Niin suurelta kuin se kuullostaakin.
Jos maailmassa ei olisi epäluuloisuutta, epäuskoa, miten paljo parempi paikka tämä olisikaan?

"If everyone cared, and nobody cried,
if everyone loved and nobody lied,
if everyone shared and swallowed their pride,
then we'd see the day when nobody died."
                - Nickelback - If everyone cared -

Ei kommentteja: